NESWANGY

سجل عضوية او سجل الدخول للتصفح من دون إعلانات

متسلسلة التحكم عن قرب _ حتي الجزء العاشر 1/10/2023

لكل شخص لمسته و أعتقد أنه يجب ان تكون لمستك الخاصة التي تُميزك رغم أنه ليس من حقي أن أقول هذا لكن ما الفائدة من التشابه ، النقاش معك ينقصه كوب من القهوة و حديث مسترسل لا ينتهي ، ما رأيك ؟
هل هناك اي طريقة نستطيع التحدث من خلالها عبر الخاص ؟
 
لكل شخص لمسته و أعتقد أنه يجب ان تكون لمستك الخاصة التي تُميزك رغم أنه ليس من حقي أن أقول هذا لكن ما الفائدة من التشابه ، النقاش معك ينقصه كوب من القهوة و حديث مسترسل لا ينتهي ، ما رأيك ؟
هذا اروع اقتراح تلقيته في هذا المقام الملئ بالاحلام.. كوب القهوة اصدق رسول للصدق والمحبة.. وحبذا لو شربناه ساعة الغروب تحت سماء صافية، خالية من كل ما ينغص الروح.. فلتكن صداقة تنسينا دموع نكبتنا تحت القصف الذي لا ينقطع فوق كرامة حطمها العجز، دمرها العدوان الغاشم على غزة..
 
  • عجبني
التفاعلات: توماس شيلبي
هذا اروع اقتراح تلقيته في هذا المقام الملئ بالاحلام.. كوب القهوة اصدق رسول للصدق والمحبة.. وحبذا لو شربناه ساعة الغروب تحت سماء صافية، خالية من كل ما ينغص الروح.. فلتكن صداقة تنسينا دموع نكبتنا تحت القصف الذي لا ينقطع فوق كرامة حطمها العجز، دمرها العدوان الغاشم على غزة..
عندما تعتصر روح الأفكار لا يمكن إلا أن تجود بكلمات عالية الجودة كالتي تبعثها أناملك هنا و لها مني السلام ، أنا أنتظرك لأروي عطش النقاش لا تدعني أنتظر طويلا و لا تدع القهوة تبرد ، تعجبني ساخنة ...
 
هل هناك اي طريقة نستطيع التحدث من خلالها عبر الخاص ؟
صفحتي الخاصة مفتوحة لكل نقاش جدا، ارحب بك فيها.. مع الاشارة اني للاسف لا اتوفر على تلغرام او غيره، انتظرك هناك.. تحياتي
 
  • عجبني
التفاعلات: توماس شيلبي
عندما تعتصر روح الأفكار لا يمكن إلا أن تجود بكلمات عالية الجودة كالتي تبعثها أناملك هنا و لها مني السلام ، أنا أنتظرك لأروي عطش النقاش لا تدعني أنتظر طويلا و لا تدع القهوة تبرد ، تعجبني ساخنة ...
شكرا عزيزي، لكني أفضل أن. أترك لك المبادرة، لا تدع صفحتي تفقد صبرها وتذبل تحت الأنوار، سأكون في انتظارك بكل فرح وحبور...
 
شكرا عزيزي، لكني أفضل أن. أترك لك المبادرة، لا تدع صفحتي تفقد صبرها وتذبل تحت الأنوار، سأكون في انتظارك بكل فرح وحبور...
لو كنت أعرف كيف أفتح نقاش خاص معك ما كنت لأنتظر لكني مبتدأ في هذا المنتدى و لا أعرف كيف أنفرد بأفكارك في زاوية ذات إضاءة خافتة ، حالتي تشبه الكاتب أحمد خالد توفيق عندما أراد إجتياز إمتحان رخصة السياقة ...
 
نسوانجي كام أول موقع عربي يتيح لايف كام مع شراميط من أنحاء الوطن العربي
لو كنت أعرف كيف أفتح نقاش خاص معك ما كنت لأنتظر لكني مبتدأ في هذا المنتدى و لا أعرف كيف أنفرد بأفكارك في زاوية ذات إضاءة خافتة ، حالتي تشبه الكاتب أحمد خالد توفيق عندما أراد إجتياز إمتحان رخصة السياقة ...
ولا يهمك.. وجه نظرك اعلى الفحة.. يظهر صورة جرس صغير.. على يمينها صورة غلاف بريدي.. انقر عليها ستظهر لك نافذة، في اسفلها مكتوب بدء محادثة.
او انقر فوق الدائرة الصفراء تبعي.. مكتوب عليها حرف R انقر عليها.. ونفس الشئ اسفل انافذة مكتوب نفس العموانبدء محادثة... وخلاص
 
ولا يهمك.. وجه نظرك اعلى الفحة.. يظهر صورة جرس صغير.. على يمينها صورة غلاف بريدي.. انقر عليها ستظهر لك نافذة، في اسفلها مكتوب بدء محادثة.
او انقر فوق الدائرة الصفراء تبعي.. مكتوب عليها حرف R انقر عليها.. ونفس الشئ اسفل انافذة مكتوب نفس العموانبدء محادثة... وخلاص
فعلت كل ما قلته لي و دخلت الى المحادثة لكن وجدت انه لا يمكن الرد عليك و هناك جملة في المحادثة مفادها أنه تم إغلاق المحادثة للردود الجديدة
 
الكل اجمع انه قصص بياع الكلام هي الاقرب للواقعية وده صحيح بس لانه اغلب القصص الثانية بعيدة تماما عن الواقع بالنسبة ليا انا متابع كل كتابته من ايام المنتدى الاول وحاليا اكتشفت القصة دي فانا مش هاختلف مع الاساتزة في الي كتبوه ممكن أزود انه الكاتب بيعرف يختار الشخصيات بطريقة تحسسك أنك تعرفهم معرفة شخصية من ناحية الشكل والنفسية والتصرفات

المزيج العجيب بين الرغبة والاثارة والاغاضة وغموض الاحداث دي أكثر حاجة تعجبني في كتاباته يخليك تتخيل انه الموضوع ماشي في سكه معينه وهوبا تلاقي الحوار راح حته عمرك ما توقعتها ودي ميزة ما شفتهاش في حد ثاني

كل قصصه مليان نقد لواقع مجتمعهم بطريقة مبطنة وطريفة وداخلة في احداث الرواية واعتقد انه منتدى جنسي لا يمكن يكون مسرح لافكار زي كده

لكن مشكلتي مع كل قصص كاتبنا اني عمري ما حسيت انه البطل شخصية واقعية لان الكاتب كان بيحط نفسه مكان البطل بس بتضيع منه فكرة انه البطل ده مراهق

مراهق بيحرك الاحداث و بيتحكم في مشاعره و الاغرب من كده بيتحكم في رغبته وشهوته وده ابعد ما يكون عن الواقع

فابطال كاتبنا مراهقين في سن الرشد الفكري ودي غلطة بتهدم الفكرة الاساسية الي بنى عليها كل احداث قصصه الي هي المنطقية او الواقعية

المصيبة انه لما اختار البطل يكون اربعيني سواء في قصة دليل او حسن السلوك طلعلنا الاربعيني هو الي مراهق في تصرفاته ومش عارف ده بيعتبر ابداع او هفوة بس عموما الحكاية ديما بتطلع حلوة
 
  • حبيته
التفاعلات: saadhussam
الكل اجمع انه قصص بياع الكلام هي الاقرب للواقعية وده صحيح بس لانه اغلب القصص الثانية بعيدة تماما عن الواقع بالنسبة ليا انا متابع كل كتابته من ايام المنتدى الاول وحاليا اكتشفت القصة دي فانا مش هاختلف مع الاساتزة في الي كتبوه ممكن أزود انه الكاتب بيعرف يختار الشخصيات بطريقة تحسسك أنك تعرفهم معرفة شخصية من ناحية الشكل والنفسية والتصرفات

المزيج العجيب بين الرغبة والاثارة والاغاضة وغموض الاحداث دي أكثر حاجة تعجبني في كتاباته يخليك تتخيل انه الموضوع ماشي في سكه معينه وهوبا تلاقي الحوار راح حته عمرك ما توقعتها ودي ميزة ما شفتهاش في حد ثاني

كل قصصه مليان نقد لواقع مجتمعهم بطريقة مبطنة وطريفة وداخلة في احداث الرواية واعتقد انه منتدى جنسي لا يمكن يكون مسرح لافكار زي كده

لكن مشكلتي مع كل قصص كاتبنا اني عمري ما حسيت انه البطل شخصية واقعية لان الكاتب كان بيحط نفسه مكان البطل بس بتضيع منه فكرة انه البطل ده مراهق

مراهق بيحرك الاحداث و بيتحكم في مشاعره و الاغرب من كده بيتحكم في رغبته وشهوته وده ابعد ما يكون عن الواقع

فابطال كاتبنا مراهقين في سن الرشد الفكري ودي غلطة بتهدم الفكرة الاساسية الي بنى عليها كل احداث قصصه الي هي المنطقية او الواقعية

المصيبة انه لما اختار البطل يكون اربعيني سواء في قصة دليل او حسن السلوك طلعلنا الاربعيني هو الي مراهق في تصرفاته ومش عارف ده بيعتبر ابداع او هفوة بس عموما الحكاية ديما بتطلع حلوة
كلام حضرتك فيه كثير من التعميم، فمثلا بتحكم على كل القصص اللي هنا لكن باين عليك أنك مبتقراش قصص ثانية غير قصة بياع الكلام.. وثانيا عندك تناقض في الملاحظات، بحيث تقول أنه يحسسك بالشخصيات ويخليك تشعر كأنك تعرفهم، من ناحية النفسية والشكل والتصرفات.. ثم تقول بعد سطرين أنك عمرك ما حسيت أن البطل بتاعو شخصية واقعية.. يبقى ازاي بيحسسك أنهم أحياء وبتعرفهم وهم مش واقعيين؟
أنصحك تقرأ قصص كتاب واقعيين أكثر من قصص بياع الكلام، مع أني بحترم نوعية الكتابة اللي بيكتب بيها. وهو واحد من أصدقائي وحسيت بفراغ بعد غيابو.
 
  • حبيته
  • أتفق
التفاعلات: saadhussam و حنفي الابهة
كلام حضرتك فيه كثير من التعميم، فمثلا بتحكم على كل القصص اللي هنا لكن باين عليك أنك مبتقراش قصص ثانية غير قصة بياع الكلام.. وثانيا عندك تناقض في الملاحظات، بحيث تقول أنه يحسسك بالشخصيات ويخليك تشعر كأنك تعرفهم، من ناحية النفسية والشكل والتصرفات.. ثم تقول بعد سطرين أنك عمرك ما حسيت أن البطل بتاعو شخصية واقعية.. يبقى ازاي بيحسسك أنهم أحياء وبتعرفهم وهم مش واقعيين؟
أنصحك تقرأ قصص كتاب واقعيين أكثر من قصص بياع الكلام، مع أني بحترم نوعية الكتابة اللي بيكتب بيها. وهو واحد من أصدقائي وحسيت بفراغ بعد غيابو.
ممكن كلامك يكون صح لاني بصراحة في النسخة دي من المنتدى ما ركزت كثير في القصص فممكن يكون طلع كتاب جداد كتبو بنسبة واقعية وتسلسل منطقي للاحداث وبناء درامي متكامل لكن انا ما شفتهمش فانا جاي بموروثي القديم ايام ماكانت اساطير بتكتب وبياع الكلام كان اكثرهم واقعية ساعتها

حاولت اشوف اعمال حضرتك فاتقفلت من قصتين لانهم مكتوبين في باب التحرر والدياثة وانا عن نفسي مش باحب الموضوع ده

فلو حضرتك استكملت نصيحتك ورشحتلي اعمال شايفها قريبة من الواقع فاكون شاكر

بالنسبة لموضوع التناقض مش فاهم حضرتك فهمت ايه بس انا قصدت انه تكوين الشخصية النفسي والجسماني والاحداث والمكان والزمان بتحسسك انك تعرفهم انما كونه البطل على طول مراهق وبيتصرف بالطريقة دي فبكده القصة ما بقتش واقعية من اساسه
 
  • عجبني
التفاعلات: saadhussam
ممكن كلامك يكون صح لاني بصراحة في النسخة دي من المنتدى ما ركزت كثير في القصص فممكن يكون طلع كتاب جداد كتبو بنسبة واقعية وتسلسل منطقي للاحداث وبناء درامي متكامل لكن انا ما شفتهمش فانا جاي بموروثي القديم ايام ماكانت اساطير بتكتب وبياع الكلام كان اكثرهم واقعية ساعتها

حاولت اشوف اعمال حضرتك فاتقفلت من قصتين لانهم مكتوبين في باب التحرر والدياثة وانا عن نفسي مش باحب الموضوع ده

فلو حضرتك استكملت نصيحتك ورشحتلي اعمال شايفها قريبة من الواقع فاكون شاكر

بالنسبة لموضوع التناقض مش فاهم حضرتك فهمت ايه بس انا قصدت انه تكوين الشخصية النفسي والجسماني والاحداث والمكان والزمان بتحسسك انك تعرفهم انما كونه البطل على طول مراهق وبيتصرف بالطريقة دي فبكده القصة ما بقتش واقعية من اساسه
اقترح عليك قراءة قصة( خمسة رجال علموني معنى الحياه) او قصة( مذكرات مرهقة تدخل عالم الكبار )
 
  • عجبني
التفاعلات: saadhussam و حنفي الابهة
دي دياثة وتحرر ؟؟؟
لا دي في قسم المحارم
 
لا دي في قسم المحارم
اعزرني صديقي أنا حسيت بالذنب بعدما وصلني من تعليقك من حماسة وغيرة لما وصفت بياع الكلام بالاكثر واقعية بين كتاب المنتدى بنسختيه فتخيلت اني فوت فرصة مطالعة اعمال كاتب عظيم ربما نبت في ارض المنتدى وانا غايب لكن

من الفصل الاول لعملك ابتديت أحس بالغربة قصة احداثها حصلت قبل قرن من الزمن في بلد ما اعرفش عنه شيء في الحاضر فما بالك بالي كان بيحصل ساعتها وحضرتك ما كلفتش نفسك تكتبلي كلمتين تفهمني فيهم هو ايه كان بيحصل ساعتها عشان اتقبل الاحداث حتى ولو باشارة بسيطة

اصلا انا مش فاهم الاحداث دي بتحصل فين هل هي صحراء او سهل او جبل هل هي ساحل ام داخل وهنا يظهر تفوق بياع الكلام في الوصف الي خلانا نعرف الشوارع والمباني والمقاهي والسهول والشواطئ والشجر والعربيات والجبال المحيطة بمكان قصصه كأننا ولدنا فيها بينما حضرتك دخلتني في زمان ومكان مجهولين

والمصيبة الاكبر الابطال مجهولين لا اسماء ولا اوصاف حتى اصلا انا تهت بين اخ مين وأخت مين ومين هو الاوسط في مين والاكبر هو اصلا ابن مين وهما اساسا كام واحد

اين انت من الوصف الدقيق للشخصية نفسيا وجسديا لم تكلف نفسك حتى تسمية الابطال فقط اعطيت اسما للديوث الاكبر كانه تكرم منك له على افعاله

حاولت بجهد أكمل المطالعة فاستقبلني نوع من الجنس العفن الي هو جنس ******* وهو الممنوع قانونيا في المنتدى ومش عارف قصتك بتعمل ايه هنا لغاية دلوقتي فلو انه واحد من المشرفين كلف نفسه يقرأ العشر اسطر الاولنية كان مسح قصتك من اساسها لانها بتتضمن جنس ***** وده ممنوع

وكانه مش كفاية عفن جنس ******* كملت علينا بشذوذ ******* وختمتها بدياثة عفنة آخر حاجة الي هي دياثة المتملقين وخونة الاوطان

بوشعيب ديوث على أخواته واخت البطلة قحبة للفرنسي ثم تحولت لقوادة لابن الفرنسي واخو البطلة زوجها بيغنيلهم عشان مراته بترقص

بعدين وبطريقة غير مبررة من ملاك عمرها 11 سنة انا اصلا استنتجت انه سنها بقى كده مش انت الي فهمتني لما عرفت انه الفرنسي مسافر بقت تدور على زبو عشان تمصو فين الواقعية انه عيّلة في سنها تعرف الزب اساسا عشان تعرف المص وده عرفتو منين حتى في اشارتك للعب العيال الي كانه بيعملوه في الاول انت قلت انها مش فاهمة ايه الي بيحصل فاقنعني ازاي بقت عاوزة تمص اذا كان سنة 2024 بالافلام والسوشيال ميديا عشان تقنع شرموطة انها تمصلك لسانك يورم

صراحة قصتك ثقيلة على روحي و عقلي وقلبي من فصلها الاول بس قلت انه لا يمكن تكون انت الي كاتبها حاولت ادور على اسم الكاتب الي محطوط في التقديم ما لقتش غير لاعب كره عراقي بنفس الاسم

فهمت ليه دلوقتي انا قصدت ايه بالواقعية ؟؟

من فردة جزمة وعلبة عصير وعصفور بيغني يعملنا قصة مليانة اشارات سياسية ودينية ونقد للمجتمع من غير ما تزهق

شخصيات بنعرفها بالاسم والشكل وتسريحة الشعر واللبس بيدخلنا لاماكن ومدن ومولات ومافيهات

كل شخصية وليها دور وتاثير وكل مكان ليه اثر وريحة ووصف

المتعة دي افتقدناها مع غياب سامي وعادل وعصفور الشرق وليلى احمد ومايكل والابداع

بجد اتمنيت انك تكون تقرب لحد منهم في كتاباتك بس للاسف اتقفلت

كنت عاوز اقلك ما تزعلش من كلامي بس احلفلك اني كتبت كلامي ثلاث مرات عشان يطلع مهذب بالطريقة دي
 
اعزرني صديقي أنا حسيت بالذنب بعدما وصلني من تعليقك من حماسة وغيرة لما وصفت بياع الكلام بالاكثر واقعية بين كتاب المنتدى بنسختيه فتخيلت اني فوت فرصة مطالعة اعمال كاتب عظيم ربما نبت في ارض المنتدى وانا غايب لكن

من الفصل الاول لعملك ابتديت أحس بالغربة قصة احداثها حصلت قبل قرن من الزمن في بلد ما اعرفش عنه شيء في الحاضر فما بالك بالي كان بيحصل ساعتها وحضرتك ما كلفتش نفسك تكتبلي كلمتين تفهمني فيهم هو ايه كان بيحصل ساعتها عشان اتقبل الاحداث حتى ولو باشارة بسيطة

اصلا انا مش فاهم الاحداث دي بتحصل فين هل هي صحراء او سهل او جبل هل هي ساحل ام داخل وهنا يظهر تفوق بياع الكلام في الوصف الي خلانا نعرف الشوارع والمباني والمقاهي والسهول والشواطئ والشجر والعربيات والجبال المحيطة بمكان قصصه كأننا ولدنا فيها بينما حضرتك دخلتني في زمان ومكان مجهولين

والمصيبة الاكبر الابطال مجهولين لا اسماء ولا اوصاف حتى اصلا انا تهت بين اخ مين وأخت مين ومين هو الاوسط في مين والاكبر هو اصلا ابن مين وهما اساسا كام واحد

اين انت من الوصف الدقيق للشخصية نفسيا وجسديا لم تكلف نفسك حتى تسمية الابطال فقط اعطيت اسما للديوث الاكبر كانه تكرم منك له على افعاله

حاولت بجهد أكمل المطالعة فاستقبلني نوع من الجنس العفن الي هو جنس ******* وهو الممنوع قانونيا في المنتدى ومش عارف قصتك بتعمل ايه هنا لغاية دلوقتي فلو انه واحد من المشرفين كلف نفسه يقرأ العشر اسطر الاولنية كان مسح قصتك من اساسها لانها بتتضمن جنس ***** وده ممنوع


وكانه مش كفاية عفن جنس ******* كملت علينا بشذوذ ******* وختمتها بدياثة عفنة آخر حاجة الي هي دياثة المتملقين وخونة الاوطان

بوشعيب ديوث على أخواته واخت البطلة قحبة للفرنسي ثم تحولت لقوادة لابن الفرنسي واخو البطلة زوجها بيغنيلهم عشان مراته بترقص

بعدين وبطريقة غير مبررة من ملاك عمرها 11 سنة انا اصلا استنتجت انه سنها بقى كده مش انت الي فهمتني لما عرفت انه الفرنسي مسافر بقت تدور على زبو عشان تمصو فين الواقعية انه عيّلة في سنها تعرف الزب اساسا عشان تعرف المص وده عرفتو منين حتى في اشارتك للعب العيال الي كانه بيعملوه في الاول انت قلت انها مش فاهمة ايه الي بيحصل فاقنعني ازاي بقت عاوزة تمص اذا كان سنة 2024 بالافلام والسوشيال ميديا عشان تقنع شرموطة انها تمصلك لسانك يورم

صراحة قصتك ثقيلة على روحي و عقلي وقلبي من فصلها الاول بس قلت انه لا يمكن تكون انت الي كاتبها حاولت ادور على اسم الكاتب الي محطوط في التقديم ما لقتش غير لاعب كره عراقي بنفس الاسم

فهمت ليه دلوقتي انا قصدت ايه بالواقعية ؟؟

من فردة جزمة وعلبة عصير وعصفور بيغني يعملنا قصة مليانة اشارات سياسية ودينية ونقد للمجتمع من غير ما تزهق

شخصيات بنعرفها بالاسم والشكل وتسريحة الشعر واللبس بيدخلنا لاماكن ومدن ومولات ومافيهات

كل شخصية وليها دور وتاثير وكل مكان ليه اثر وريحة ووصف

المتعة دي افتقدناها مع غياب سامي وعادل وعصفور الشرق وليلى احمد ومايكل والابداع
سيدي، اتعجب من جراتك وسوء تربيتك، ومن ادعاءاتك وكذبك.. تقول انك لم تقرا اي تعريف او وصف للمكان، ولم تعرف زمان وظروف تلقصة.. والحقيقة ان حضرتك لم تقرا ولم تفهم ما قرات. لاني ذكرت المكان وهو بلاد المغرب اثناء النضال ضد المستعمر الفرنسي في بداية القصة.. وبينت انها بدات في مكان فارغ مملوء باشجار السدر والطلح، وانه عبارة عن محطة للسكة الحديدية.. ثم تدعي منذ السطر الاول ان فيها مشاهد جنسية بين صغار، وطلبت منعها والتشطيب عليها، والحال ان الجزء الاول كله لا يوجد به اي جنس.. وقد اختلط عليك ما يقوم به اولاد صغار من لعب بينهم، لانهم لا يملكون لعبا حقيقية.. حتى ان البنت لم تسمي عضو زميلها، بل سمته عصفورة.. وقلت بان الفتاة في سن 11 سنة جعلتها تمص، وهذا كذب، لاني ذكرت في بداية الفقرة ما قبل الاخيرة من الجزء الاول انها بلغت 14 من عمرها..
وخيرا، احترم وجهة نظرك، ولكل ذوقه، وان كان ذوقك على ما يبدو، جديدا في مجال الرواية والقصة.. واعذرك لانك مبتدئ لم تتعود بعد على الفهم والتركيز ولم تملك القدرة على اكتشاف اسرار الاشارات الفنية والبلاغية، مما يجعلك تمر مر الكرام مسرعا فوق التعابير، دون فهم حقيقي للكلام الذي تقراه..
اخيرا، اشكرك على محاولة القراءة، وتشرفت بمعرفتك على اي حال.
بجد اتمنيت انك تكون تقرب لحد منهم في كتاباتك بس للاسف اتقفلت

كنت عاوز اقلك ما تزعلش من كلامي بس احلفلك اني كتبت كلامي ثلاث مرات عشان يطلع مهذب بالطريقة دي
 
  • معجبنيش
التفاعلات: حنفي الابهة
سيدي، اتعجب من جراتك وسوء تربيتك، ومن ادعاءاتك وكذبك.. تقول انك لم تقرا اي تعريف او وصف للمكان، ولم تعرف زمان وظروف تلقصة.. والحقيقة ان حضرتك لم تقرا ولم تفهم ما قرات. لاني ذكرت المكان وهو بلاد المغرب اثناء النضال ضد المستعمر الفرنسي في بداية القصة.. وبينت انها بدات في مكان فارغ مملوء باشجار السدر والطلح، وانه عبارة عن محطة للسكة الحديدية.. ثم تدعي منذ السطر الاول ان فيها مشاهد جنسية بين صغار، وطلبت منعها والتشطيب عليها، والحال ان الجزء الاول كله لا يوجد به اي جنس.. وقد اختلط عليك ما يقوم به اولاد صغار من لعب بينهم، لانهم لا يملكون لعبا حقيقية.. حتى ان البنت لم تسمي عضو زميلها، بل سمته عصفورة.. وقلت بان الفتاة في سن 11 سنة جعلتها تمص، وهذا كذب، لاني ذكرت في بداية الفقرة ما قبل الاخيرة من الجزء الاول انها بلغت 14 من عمرها..
وخيرا، احترم وجهة نظرك، ولكل ذوقه، وان كان ذوقك على ما يبدو، جديدا في مجال الرواية والقصة.. واعذرك لانك مبتدئ لم تتعود بعد على الفهم والتركيز ولم تملك القدرة على اكتشاف اسرار الاشارات الفنية والبلاغية، مما يجعلك تمر مر الكرام مسرعا فوق التعابير، دون فهم حقيقي للكلام الذي تقراه..
اخيرا، اشكرك على محاولة القراءة، وتشرفت بمعرفتك على اي حال.
بالنسبة للجرأة فدي ميزة انا بافتخر بيها وبالنسبة لقلة التربية مش هرد عليك لانه باين انك ما تعرفش تختار كلماتك فماشي هاعمل نفسي ما شفتهاش

المهم انا كتبت تعليق عن رايي الخاص في كتابات بياع الكلام ايه المميز فيها وايه الي مش عاجبني او مش مقتنع بيه من غير ما جبت سيرة حد

وعلى فكرة ده مش كلامي دي شهادة كتاب كانت الامة العربية بتعيش رغبتها وشهوتها على حروفهم لمدة سنوات طويلة وهما الي شهدوله بكده

وتقريبا غرورك اتجرح لما قلت انه اغلب القصص الثانية تفتقر للواقعية واغلب تختلف عن الكل لو مش واخد بالك

بس حضرتك اتصدرت للموضوع واتحمقت واتحمست بطريقة خلتني اتخيل اني ممكن الاقي فيك شبه من الناس دي فقبل ما ترشحلي اي عمل دورت على كتاباتك لقيتها كلها في باب الدياثة والتحرر وانا شخصيا بيقرفني الموضوع ده زي ما حضرتك سبق وقلت انه باب المحارم بيخليك تقرف

ولو انه كل من كتب في المحارم أكد انه ده موضوع مستحيل يحصل وانه ده خيال وشهوة ورغبة مجنونة أو ان الكتابة في الباب ده كانت بهدف التسويق وانتشار العمل لان القراء بتحبه فمش معقول كتاب زي سامي او ووليد او عادل او ليلى او عصفور أو مايكل او شافستبري الي اصغرهم ماشي في النص قرن بيكون عنده فونتازم تجاه امه الي أكيد في هتكون في اواخر السبعينات

انما الدياثة دي اكثر حاجة بتحصل وممكن تحصل من اي شخص طماع او فاقد معنى الرجولة

يعني بطريقة أخرى الناس هنا بقرأ عشان الفونتازم مش أكثر ولو الفونتازم ده قريب من التحقيق في الواقع الناس بتقرف منه

وبرغم اني سالتك عن محتوى العمل الي رشحتهولي هل هو دياثة وتحرر فحضرتك قلتلي لا دي محارم بس الجواب يبان من عنوانه الفكرة كلها مبنية عالدياثة من الكبير للصغير لا ودياثة بتاعة نذالة

لو حضرتك شايف انه لما تغير اسم الزب لعصفور ولما عيّل يدخل زبه في مؤخرة اخوه الاصغر منه أو انت بنت تتناك خلفي وهي عمرها 8 سنين ده مش جنس قصّر انصحك تراجع القوانين المدنية مش قوانين المنتدى

الحقيقة مش عارف سن الرشد في المغرب عندكم كام بس ملاك في ال 14 سنة دي تبقى قاصر وده ينظم تحت جنس القصّر وانا مصّر على كده

في الآخر مش عاوزك تزعل مني انت حاليا ليك وضعك في المنتدى ونياشين ورتب بس ما تدخلش نفسك في الي مالكش فيه طالما انت بعيد عن مستوى الناس الي كانت موجودة مع احترامي لمجهودك ولكتابتك بالفصحى وعشان تتاكد من كلامي حاول تقرأ للناس دي ممكن اسلوبك يتغير طالما عندك المادة الخام وشكرا
 

المواضيع المشابهة

عودة
أعلى أسفل
0%